Pompowanie kół azotem – wady i zalety

Pompowanie kół azotem od kilku lat budzi zainteresowanie kierowców i serwisów samochodowych. Technologia ta coraz częściej trafia do codziennej eksploatacji aut osobowych, chociaż uważa się, że najlepiej swoją rolę spełnia w użytku aut flotowych, które wyrabiają większą ilość kilometrów.
Czy azot w oponach rzeczywiście ma przewagę nad zwykłym powietrzem? Co tak naprawdę daje pompowanie kół azotem?
Na czym polega pompowanie kół azotem?
Standardowo opony pompowane są sprężonym powietrzem, które składa się w około 78% z azotu, 21% z tlenu oraz niewielkiej ilości pary wodnej i innych gazów. W przypadku pompowania azotem do opony trafia niemal czysty azot (zwykle 95-99%), całkowicie pozbawiony wilgoci.
W praktyce to działanie wpływa na stabilność ciśnienia, trwałość opony oraz komfort użytkowania pojazdu, ale również generuje pewne niedogodności, o których przeczytasz poniżej.
Zalety pompowania kół azotem
1. Stabilniejsze ciśnienie w oponach
Azot wolniej przenika przez ścianki opony niż tlen. Oznacza to, że ciśnienie w kołach utrzymuje się dłużej na stałym poziomie, co ogranicza konieczność częstego dopompowywania. To z pewnością wpłynie na komfort związany z pilnowaniem ciśnienia w kołach.
2. Mniejszy wpływ temperatury
Azot jest mniej wrażliwy na zmiany temperatury niż powietrze. Dzięki temu ciśnienie w oponach rośnie wolniej podczas nagrzewania się kół (np. w trakcie jazdy autostradowej) i spada mniej gwałtownie zimą.
3. Brak wilgoci w oponie
Sprężone powietrze może zawierać parę wodną, która wpływa na wahania ciśnienia oraz sprzyja korozji felg. Azot techniczny jest suchy, co ogranicza te zjawiska i może pozytywnie wpłynąć na żywotność kół.
4. Równomierniejsze zużycie opon
Stabilne ciśnienie oznacza lepszy kontakt opony z nawierzchnią. To przekłada się na bardziej równomierne zużycie bieżnika oraz potencjalnie dłuższą żywotność opon. Oczywiście jest to jeden z czynników wpływających na zużycie bieżnika opony, ale istotny.
5. Zwiększone bezpieczeństwo
Opony z prawidłowym, stabilnym ciśnieniem zapewniają lepszą przyczepność, krótszą drogę hamowania i bardziej przewidywalne zachowanie pojazdu – szczególnie przy dużych prędkościach.
Wady pompowania kół azotem
1. Wyższy koszt
Pompowanie kół azotem jest usługą płatną, podczas gdy powietrze można uzupełnić bezpłatnie na większości stacji benzynowych. Dla wielu kierowców różnica w cenie może być istotnym argumentem. Dla aut flotowych może mieć to już inne znaczenie ze względu na to, że zużycie paliwa przy pompowaniu kół azotem prawdopodobnie będzie niższe, niż przy użyciu powietrza.
2. Ograniczona dostępność
W razie nagłego spadku ciśnienia nie zawsze mamy możliwość dopompowania opony azotem. W praktyce często kończy się to użyciem zwykłego powietrza, co niweluje część zalet.
3. Niewielka różnica w codziennej jeździe
W normalnej, spokojnej eksploatacji auta różnice między azotem a powietrzem mogą być mało odczuwalne. Największe korzyści zauważą kierowcy pokonujący długie trasy lub jeżdżący dynamicznie.
4. Konieczność dokładnego opróżnienia opony
Azot, aby spełniał swoją rolę musi zostać wprowadzony do opony, która została dokładnie opróżniona z powietrza. W przeciwnym razie jego przewaga nad zwykłym powietrzem znacząco maleje.
Czy warto pompować koła azotem?
Pompowanie kół azotem to rozwiązanie, które ma realne zalety, szczególnie w kontekście stabilności ciśnienia, bezpieczeństwa i trwałości opon. Nie jest to jednak technologia niezbędna dla każdego kierowcy i lepiej sprawdzi się w użytku aut flotowych, które pokonują większe odległości.
Jeśli często jeździsz w długie trasy, zależy Ci na maksymalnej stabilności prowadzenia i chcesz ograniczyć wahania ciśnienia w oponach – azot może być dobrym wyborem.
Dla użytkowników poruszających się głównie po mieście, regularnie kontrolujących ciśnienie, klasyczne powietrze w zupełności wystarczy.
Podsumowanie
Pompowanie kół azotem ma zarówno zalety, jak i wady. Zapewnia większą stabilność ciśnienia i potencjalnie dłuższą żywotność opon, ale wiąże się z wyższym kosztem i mniejszą dostępnością.
Decyzja o wyborze azotu powinna zależeć od stylu jazdy, oczekiwań kierowcy oraz sposobu użytkowania samochodu. Niezależnie od tego, czy wybierzesz azot, czy zwykłe powietrze – regularna kontrola ciśnienia pozostaje kluczowa dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
